Mindful of mind full?

Leven in het hier en nu, met je aandacht aanwezig zijn bij het moment zelf. Mindfulness heeft de afgelopen jaren een enorme bekendheid gekregen in Nederland en dat is maar goed ook. Want voor sommige mensen wordt het steeds lastiger het hoofd boven water te houden met alle mooie en minder mooie dingen die er op ons pad komen. Werk, gezin, vrienden, sociaal, carrière, reizen en harde eisen en verwachtingen die je jezelf én anderen oplegt. En dat merk je. Het kan er voor zorgen dat je soms het idee hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet, het gevoel van opboksen tegen…..jezelf!,

Mindfulness is een oosterse filosofie en houdt in dat je opmerkzaam bent en aandachtig kunt zijn. Aandacht voor jezelf en in jezelf. Maar ook zelfacceptatie en een vriendelijke mildheid naar jezelf toe spelen een rol. Er zijn twee vormen die vaak worden toegepast. De Stress Reduction, welke helpt om stress of angst te verminderen en de Cognitive Therapy, welke wordt gebruik bij depressie. In beide vormen ligt de aandacht om bij gedachten en gevoelens te zijn, zonder een oordeel te vellen.

Aandacht voor het voelen

Mindfulness heeft een bijzonder mooie bijdrage geleverd bij bijvoorbeeld stress gerelateerde klachten. “Wie een paar keer depressief is geweest, heeft 90 procent kans om opnieuw een depressie te krijgen. Oefenen met mindfulness halveert die kans.” Zo blijkt uit een onderzoek van Anne Speckens, hoogleraar psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Een uitstekend voornemen dus voor het nieuwe jaar. Maar helaas, zo makkelijk is het niet. Het proberen met aandacht naar het voelen en het hier en nu te gaan is enorm lastig als je ziet dat je gedachten tijdens het oefenen bijna altijd weer hun eigen weg gaan. Als je niet uitkijkt leg je te veel het accent op het denken, het willen veranderen en sturen van gedachten en werken aan de oplossing. Met andere woorden; je blijft rondjes rennen in je cognitieve deel. In het ergste geval zorgt deze belasting voor zelfs nog voor een extra dosis stress en dàt is wat we juist niet willen. Het is jammer dat dit soms ten koste gaat van de mooie resultaten die je met mindfulness hebt bereikt en kunt uitbouwen.

Ondersteuning bij mindfulness

Stress zorgt hoe dan ook voor een onbalans in je lichaam en dat voel je terug in je lijf. Wil je echt mindful worden dan kun je kijken of je ook aandacht kunt geven aan het voelen. Vanuit de holistische geneeswijze vormen lichaam en geest een mooi samenspel. Je gedrag en gedachtes samen zorgen dan bewust of onbewust altijd voor een mooi evenwicht. Tenminste in een ideale situatie. Door bijvoorbeeld stress kan het zijn dat het samenspel even uit balans is en niet zo goed meer lukt. Er ontstaat stagnatie. Dit is vaak niet goed te begrijpen of te verklaren, maar laat zich wel voelen. Je lichaam laat je dit meestal weten door eenvoudige signalen. Bijvoorbeeld spierpijn na het sporten maar ook blijdschap, rouw en verdriet is terug te voelen in je lijf. We kunnen het voelen als stijfheid of slapte, als spanning of vermoeidheid, als pijn en als ziekte en functieverlies.

Een holistische massage geeft je de kans om naast de opmerkzaamheid die je met mindfulness bereikt hebt, ook fysiek te ervaren waar een emotie in je lijf zorgt voor spanning en onbalans. Om het samenspel (weer) te verbinden, is een holistische massage een vriendelijke richtwijzer én ondersteuning bij mindfulness. Niet als truc, maar door een aandacht naar jezelf, van binnenuit naar buiten. Zo geef je mindfulness de juiste kracht.