Stress-emmers

Wat gebeurt er nu echt bij stress?

Je hebt het misschien wel vaker gehoord… stress zit tussen je oren. Dit is gedeeltelijk waar. Stress begint dan misschien in je hoofd maar gaat op langer termijn vast zitten in je lichaam en dat kun je gaan voelen. Naar onderzoek zijn er vijf bekende plekken waar stress zich het vaakst manifesteert. Je zou dus kunnen zeggen dat je lichaam verschillende ‘stress-emmers’ bezit. Wanneer een emmer overloopt zul je dat merken doordat je klachten en pijn ervaart. Welk emmertje het eerst overloopt, verschilt vaak per mens.

Verder kijken naar stress
Om eens goed naar stress te kijken is het belangrijk om eerst onderscheid te maken tussen acute stress en chronische stress. Een acute stress situatie ontstaat wanneer je onverwacht snel moet handelen en reageren. Bijvoorbeeld bij een ongeluk. Tijdens een acute stress situatie zorgt je lichaam ervoor dat er cortisol vrijkomt. Cortisol wordt geproduceerd in je bijnieren en zorgt ervoor dat er snel extra suiker en zuurstof richting je hersenen gaat. Tevens komt er dopamine vrij. Deze neurotransmitter zorgt voor een enorme energieboost en houdt je scherp en alert.  Stress kan in een acute situatie dus ontzettend functioneel zijn.

Dan is er ook een situatie van chronische stress. Chronische stress is vaak al wat langer aan de gang.  Je kunt bijvoorbeeld door een veeleisende baan, problemen binnen je relatie die al langere tijd duren al voor een lange tijd stress ervaren.  Je kunt je voorstellen dat er gedurende die lange tijd telkens opnieuw cortisol wordt aangemaakt om je scherp en alert te houden. Hierdoor raken je bijnieren overbelast en kan een bijnier uitputting ontstaan. Je bijnieren raken ‘burned-out’. Afgezien van je bijnieren zul je merken dat je hele lichaam overbelast raakt.

Hoe kan dit?
Om de relatie tussen stress/emotie en lichamelijke klachten te begrijpen is er veel onderzoek gedaan. De belangrijkste conclusie laat zien dat een gevoel/emotie wat in je hoofd ontstaat zich vertaalt in chemische reacties die elders in het lichaam vrijkomen. Je organen, spieren, huid en weefsels hebben een soort emotioneel geheugen door eiwit receptoren die ze bezitten. Hierdoor zijn ze in staat om informatie op te slaan en zullen gevoelens en emotie niet alleen in je hoofd worden opgeslagen maar ook op andere plekken in je lichaam.  Zo zul je merken dat langdurige stress op allerlei plekken voelbaar kan zijn in je lijf.

Er zijn vijf plekken in je lichaam die gekenmerkt worden als belangrijke ‘stress-emmers’

Kaken
De kaakspier en het gebied rondom je mond en oren reageren vaak snel op stress situaties. Het kan helpen om uitgebreid te gapen. Doordat je deze beweging maak je je mond goed open en help je de kaakspieren te ontspannen.

Schouders en nek
Langdurige stress heeft snel effect op je nek-en schouder spieren. Door de continue aanspanning zullen deze spieren korter worden. Door de spanning zal de doorbloeding afnemen en ontstaan er ophopingen van melkzuur en andere afvalstoffen. Je pijnreceptoren worden actiever waardoor je pijn meer en heftiger ervaart.

Maag
Stress is vaak een belangrijke oorzaak van maagklachten. Doordat je lichaam bij stress in de ‘vecht en vlucht’ modus zit, reageert je maag door geen trek te hebben, en minder te eten.

Longen
Doordat je lichaam je altijd wil helpen en ondersteunen in stress situaties, zal er wanneer je stress ervaart, direct een aantal fysiologische veranderingen optreden. Je bloeddruk, hartslag en je ademhaling veranderen. Je spijsvertering vertraagt en je spierspanning neemt toe. Je gaat wat sneller en oppervlakkiger ademhalen. Doordat je alert en scherp moet zijn is er minder ruimte voor je lichaam om diep, vanuit je buik te ademen. Het gevolg is kortademigheid, verkrampt gevoel in het borstgebied, benauwdheid en mogelijk hyperventilatie.

Bekkengebied
Je bekkengebied is je basis, het geeft je stabiliteit en zorgt ervoor dat je blijft staan. In stressvolle periodes is het soms moeilijk om overeind te blijven. Dat heeft effect op je bekkengebied. Je ervaart verkramping, lage rugpijn met soms uitstraling naar je benen en voeten.

Welke van deze vijf ‘stress-emmers’ herken je op dit moment?

Lichamelijke klachten zijn vaak het resultaat van dat wat jou emotioneel bezighoudt. Holistische massagetherapie is een manier om eens verder te voelen wat er bij jou zo onderhuids aan het afspelen is. Tijdens een massage sessie is er alle ruimte en aandacht om jou stress-emmer (s) eens onder de loep te nemen. Door de vinger letterlijk en figuurlijk op de zere plek te leggen.

Wil je weten hoe massagetherapie je hierin kan ondersteunen? Reserveer dan een sessie of maak gebruik van het kennismakingsaanbod.